logo_header1
086-33662620

دسترسی سریع

اخذ رتبه مشاور

رتبه بندی شرکت های مشاور چگونه است؟

رتبه بندی یا گرید یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است که توسط معاونت برنامه ریزی و نطارت راهبردی ریاست جمهوری اتخاذ می شود. رتبه بندی با توجه به میزان توانایی شرکت ها (بر اساس نفرات و سوابق آن ها، تجربه ی کاری و ارائه بیمه یا نامه از تامین اجتماعی مبنی بر صحت انجام قرارداد مربوطه، توان مالی محاسبه شده شرکت بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری) انجام می گیرد. همچنین، برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

گرید یا رتبه مشاور یا گواهینامه صلاحیت مشاوران از سازمان برنامه وبودجه

 

معیار مهمی است زیرا نشان دهنده کیفیت و کمیت خدمات مجموعه مد نظر است. اقدام برای رتبه بندی شرکت های مشاور باعث می شود همه آنها در جهت رشد و پیشرفت بیشتر تلاش کنند. این رقابت سالم در نهایت به نفع همه مجموعه ها و نیز دریافت کنندگان خدمات است.
داشتن رتبه مناسب مهم است زیرا باعث اعتماد بیشتر سرمایه گذاران و در نتیجه فعالیت های وسیع تر می شود، به همین دلیل شرکت ها پس از انجام مراحل ثبت برای اخذ رتبه مشاور اقدام می کنند.


شاخص های اخذ رتبه مشاوره افراد حقیقی، در ۵ سطح کلی به قرار زیر می باشد:

گرید مشاور

رتبه مشاوره ممتاز، با حداقل امتیاز ۲۴۰
رتبه مشاوره خبره، با حداقل امتیاز ۲۰۰
رتبه مشاوره سطح یک، با حداقل امتیاز ۱۶۰
رتبه مشاوره سطح دو، با حداقل امتیاز ۱۲۰
رتبه مشاوره سطح سه، با حداقل امتیاز ۸۰

 

رتبه بندی مشاوران و اخذ رتبه مشاور چیست؟


به اشخاص حقیقی وحقوقی که در پروژه های مختلف در موضوعات مربوط به رشته تحصیلی خود برای پیشبرد امور کمک می کنند مشاور گفته میشود.
مشاوران نیز مانند پیمانکاران دارای رتبه بندی می باشند.این رتبه بندی بر اساس تخصصی که افراد شرکت دارند ومیزان بار علمی آنها وامکاناتی که شرکت از نظر فنی ونرم افزاری دارد صورت می گیرد.در حقیقت رتبه بندی مشاوران علاوه بر رتبه بندی مهندسین مشاور که در سه پایه رتبه بندی می شوند،یک رتبه بندی نیز در سامانه ساجات دارند،به این دلیل که این وب سایت به علت گرفتن رتبه از سازمان برنامه وبودجه برای اخذ رتبه گام برمیدارد.رتبه بندی شرکتها در بخش های متفاوتی انجام میشودکه عبارت است از:


-اخذ رتبه انفورماتیک
-اخذ رتبه پیمانکار
-رتبه بندی انبوه سازان
-رتبه بندی واخذ رتبه مشاور


اخذ رتبه مشاور میزان صلاحیت مشاوران رادر EPCشرکتهای نظارت وطراحی امور مختلف مشخص میکند وبا توجه به امکانات نرم افزاری ویا توان فنی مشاوران رتبه 3تا1 را به آنها می دهد که به ترتیب از 3تا1از ضعیف ترین رتبه تا بهترین رتبه می باشد.اخذ رتبه مشاور در رشته های مختلفی مانند:

  • راه وترابری
  • مهندسی آب
  • معماری وشهرسازی
  • نفت وگاز
  • پست ومخابرات
  • مطالعات مربوط به حوزه کشاورزی
  • صنعت ومعدن
  • وگروه تخصص های متفاوت انجام می شود.

 

شرکت های مشاور :


شرکت هایی هستند که براساس مسئولیت و توانایی ویژه افراد، در پشتیبانی امور، نظارت بر عملکرد پروژه ها و عملیاتها و مشاور پروژه و در انجام فعالیت های فنی و تجاری و اجرایی نقش داشته باشند. محدوده کاری شرکت های مشاور در زمینه های مختلفی مانند ، پشتیبانی کردن و رهبری عملیات پروژه از ابتدای پروژه تا انتها، نظارت کامل و دقیق بر انجام پروژهها، مشاوره در طراحی، مشاوره در اجراییات، مشاوره در نصب، مشاوره در پیاده سازی و… می باشد.


شرایط رتبه بندی شرکت مشاور


در ماده ۹ آئین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران درباره شرایط رتبه بندی شرکت مشاور آمده است:


1-انجام خدمات مشاوره در زمینه فعالیت‌های (موضوع بند “ب‌” ماده ۲) مرتبط دراساسنامه شرکت قید شده ‌باشد.
2-تعهد به این که از امتیاز افراد فنی الزامی شرکت‌، در شرکتهای پیمانکاری و یا شرکت‌های مدیریت طرح ومؤسسات و شرکت‌های مهندسان مشاور و دیگر شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی که این قبیل خدمات را انجام می‌دهند، استفاده نشده باشد.
3-هیچ یک از شرکا و مدیران و افراد امتیازآور مشاوران در محرومیت یا ممنوعیت قانونی برای انجام خدمات ‌مشاوره نباشند.
4-اشتغال به کار تمام وقت افراد امتیازآور اصلی در شرکت به استثنای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها ضروری‌ست.‌
5-دارا بودن تحصیلات تخصصی طبق جدول شماره ۲ (حداقل کارشناسی‌) برای هر یک از اعضای هیأت‌مدیره‌، مدیر عامل و افراد امتیازآور این‌گونه شرکت‌ها الزامی است.‌
6-تطبیق امتیاز مدیر عامل مشاور، با امتیاز مورد نیاز سرگروه در احراز یکی از تخصص‌های مشاور الزامی است.

 

‌رشته‌های مشاوران


رشته‌های مشاوران شامل موارد زیر است:

 

– گروه شهرسازی و معماری
– گروه راه و ترابری
– گروه مهندسی آب
– گروه مطالعات کشاورزان
– گروه انرژی
– گروه پست و مخابرات
– گروه صنعت
– گروه معدن
– گروه نفت و گاز
– گروه تخصص های مشترک

 

چرا شرکت ها نیاز به اخذ رتبه بندی مشاور دارند?

 

اکثر پروزه های کوچک و بزرگ چه دولتی و چه خصوصی با برگزاری مناقصه به شرکت های پیمانکاری و مشاور واگذار می شود. این شرکت ها چه به صورت شرکت های پیمانکاری و چه به صورت شرکت های مشاور در این مناقصات شرکت می کنند. رتبه بندی می تواند نقطه ضعف ها و قوت های یک شرکت را مشخص نموده و همین باعث وجود انتخاب های متفاوت برای کارفرما می شود،
این که چه شرکتی برنده مناقصه خواهد بود جدائی از میزان قیمت پیشنهادی برای انجام پروژه ، به میزان توان فنی و سابقه کاری آن شرکت ها نیز بستگی دارد.
این میزان توان فنی و سابقه کاری برای هر شرکت را سازمان مدیریت و برنامه ریزی با معیاری با عنوان امتیاز برای هر شرکت مشخص می کند. رتبه بندی مشاور در سامانه ساجات انجام می شود و نیاز به مستندات و اطلاعات کافی جهت بررسی و پس از بررسی در صورت صحت اطلاعات وارد شده و مستندات رتبه بندی انجام می شود.

ارگانهای دولتی اجازه حق قرارداد با شرکت های بدون رتبه را ندارند. در واقع رتبه بندی شرکت یا همان گرید شرکت بر اساس استاندارد ها و آیین نامه های موجود در این سازمان و به میزان احراز شرایط لازم به شرکت های پیمانکاری و مشاور و .. اعطاء می شود. چنانچه شرکت پس از بررسی، واجد شرایط تشخیص داده شود، آنگاه میتواند گواهی تشخیص صلاحیت را دریافت کند. به این پروسه به اصطلاح رتبه بندی شرکت و اخذ گرید نیز می گویند.

رتبه بندی مشاوران براساس مقررات آیین‌نامه برای احراز صلاحیت مشاورانی به کار می‌رود که قصد انجام پروژه‌هایی با ویژگی‌های زیر را دارند:
بیش از پنجاه درصد اعتبار آن توسط دولت تامین شده باشدو یا برای انجام آن‌ها موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبادله شود و یا واگذاری آن‌ها مستلزم راعایت قانون برگزاری مناقصات باشد.
طرح‌های صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور که نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی داشته باشد.



خدمات مشاورهاي به سه دسته کلی تقسیم میگردد:


– خدمات مشاورهاي اقتصادي
– خدمات مشاورهاي فنی- مهندسی
– خدمات مشاورهاي مدیریتی

 


شرکتهای مشاور در سه پایه تشخیص صلاحیت می شوند:


پایه 3 ( پایین ترین سطح )
پایه 2
پایه 1 (بالاترین سطح)



عوامل موثر بر تشخیص صلاحیت به شرح زیر میباشد:

  1. نیروي انسانی متخصص
  2. کارهاي انجام شده ( تجربه کاري شرکت )
  3. ساختار مدیریتی
  4. امکانات پشتیبانی کل رشته های شرکتهای مشاور در قالب 3 جدول طبقه بندی شده است و با توجه به این سه جدول افراد امتیاز آور باید میزان سوابق بیمه مرتبط مشخصی جهت اخذ رتبه مشاور داشته باشند 

 

_تخصص های جدول شماره 1 به شرح زیر است:

معماری داخلی – فضای سبز – ژئوتکنیک – سازه – تاسیسات برق و مکانیک – ژئوفیزیک – محیط زیست – زمین شناسی – بازرسی فنی – خدمات کامپیوتری – گروه خدمات مدیریت – خدمات اقتصاد – ایمنی و کاهش خطرات و پدافند غیرعامل – ترافیک و حمل و نقل – نقشه برداری – سیستم های اطلاعات جغرافیایی – هواشناسی – مقاوم سازی

 

_تخصص های جدول شماره 2به شرح زیر است:

شهرسازی – ساختمان – ساماندهی و توانمندسازی بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی – طراحی شهری – راهسازی – راه آهن – فرودگاه سازی – بندرسازی و سازه های دریایی – شبکه های آبیاری و زهکشی – تاسیسات آب و فاضلاب – حفاظت و مهندسی رودخانه – کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری، شیلات و آبزیان – گلخانه و مجتمع های گلخانه ای – گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات – مطالعات جغرافیایی و برنامه ریزی فضایی – گروه میراث فرهنگی – گروه مطالعات آماری – گروه معدن – خدمات برنامه ریزی آموزشی و توسعه منابع انسانی

 

_تخصص های جدول 3 به شرح زیر است:

سدسازی – گروه نفت و گاز – گروه انرژی – گروه صنعت – اتوماسیون صنعتی

 

مدارک مورد نیاز اخذ رتبه مشاور


مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور شامل موارد زیر است:
1-ثبت نام درسامانه ساجات وتکمیل کلیه موارد خواسته شده ازشرکت،هیِئت مدیره ،امتیاز آوران وسهام داران

2- تعهد نامه سازمان یا تعهد نامه محضری و تعهد نامه منع مداخله کارکنان دولت. قابل ذکر است که تعهد نامه محضری برای کلیه اعضای هیئت مدیره الزامی است.
3- جهت اخذ رتبه مشاور تقاضای رتبه بندی در سربرگ شرکت با شماره تلفن و آدرس شرکت می بایستی با آخرین آدرس طبق روزنامه برابر باشد.

4- اصل گواهینامه رتبه بندی در صورت دارا بودن رتبه قبلی

5- کپی برابر اصل کلیه روزنامه های رسمی و اوراق ثبتی شامل: شرکت نامه و تقاضانامه، اساسنامه از طریق سازمان ثبت شرکتها

6-آخرین صورتجلسه سهامداران شرکت

7-کپی شناسنامه و کارت ملی و مدارک تحصیلی اعضای امتیاز آور وهیئت مدیره شرکت 

8- کپی برابر اصل مدارک تحصیلی جهت بازدید کارشناس

9-کپی کارت پایان خدمت اعضای هیئت مدیره وامتیاز آوران

10-آدرس و شماره تلفن افراد امتیاز آور و سهام داران ۵% و زیر ۵% سهم در سربرگی که دارای شماره تاریخ و آدرس باشد
11- نام کاربری ورمز عبور سامانه بیمه تامین اجتماعی اعضای امتیاز آور


12-سابقه کار شرکت های نامبرده در پرینت تامین اجتماعی با ذکر نوع فعالیت و سمت فرد (درآن شرکت) همراه داشتن آدرس و تلفن در سربرگ آن شرکت و شماره و تاریخ الزامی می باشد ( شرکت های مذکور یا دارای رتبه بوده و یا نمونه قرارداد ارائه گردد)

13-کپی موافقتنامه یا قرارداد به همراه تاییدیه کارکردها (پشت هر پیمان)

14-تاییدیه کارکردها شامل: مفاصا حساب بیمه، سند ذی حسابی، آخرین صورت وضعیت تایید شده توسط کارفرمای اصلی به همراه نامه گواهی تایید کار انجام شده در سربرگ کارفرما جهت اخذ رتبه مشاور

15-اظهارنامه مالیاتی تایید شده توسط سرممیز مالیاتی