logo_header1
086-33662620

دسترسی سریع

ثبت برند و علامت تجاری

برند چیست ؟

برند مجموعه ای از ویژگی هاست شما برندتان را از طریق ایجاد اعتماد به یک ویژگی خاصی میسازید .ویژگی شما نشان دهنده این است که چه کسی هستید وچه وعده ای داده ایدومزایای منحصر به فرد ومعناداری ارایه میکنید .
شما برند خود را طبق اطلاعاتی که مردم از هر بار ارتباط با نام بیام یا سازمان شما به دست می اورند میسازید فرقی نمیکنه این ارتباط از چه طریقی باشد همه انها بر ادراک افراد از برند تاثیر گذار است.از طریق تقویت دایمی وعده برند خود میتوانید ان را قوی تر کنید اگر برند شما با انچه انتظار میرود مغایر باشد چنین تجربه هایی اساسن وعده شما را خدشه دار می کند وبه برند شما ضربه میزند ونهایتن شهرت شما را به خطر می اندازد.

آیا برند ولوگو یکی است؟
لوگو برند نیست.لوگو نماد برند است .برند ان چیزی است که مردم بر اساس آن به شما اعتماد دارند وشمارا معرف ونمود ان میدانند .برند در ذهن مشتری زندگی میکند برند سازی فرایند ایجاد باورها وادراک مطلوب ومورد نظر شما در ذهن مشتریان است
.مراحل چرخه برندسازی عبارت است از:تعیین محصولات .جایگاه .وعده.ارایه .استمرار وثبات .تجزیه وتحلیل ادراک
یک نام خوب از روزی که علنی می شود برند شما را به همه معرفی می کند و همزمان با گسترش فعالیت های شما در بازار ناحیه ی جغرافیایی ویا حتی در صنعت جدید رشد می کند.هیچ کس نمی خواهد نامی را برای برند خود برگزیند که در اینده گسترش آن برند را به مخاطره بیندازد واز آن جلوگیری کند به موارد زیر در انتخاب نام برند توجه کنید:
– نام باید تصویر برند مطلوبتان را به مشتریان منتقل کند
نام باید وعده برند را انتقال دهد ویا حداقل با این وعده سازگار باشد
نام باید این ظرفیت را داشته باشد که در آینده رشد کرد وبه عنوان دارایی به حساب بیاید واز طریق قیمت گذاری بالاتر تفویض لیسانس به سازمانهای دیگر ویا حتی از طریق فروش سهام درآمد برندتان را افزایش دهد.

مزایای ثبت برند

از دیر باز تا کنون انسان همیشه در فکر صعود به قله های آرزوهایش و رسیدن به کمال و پیشرفت بوده است.
چه بسا هستند کسانی که در این راه دست به انجام هرکاری می زنند از جمله سوء استفاده از خلاقیت، فکر و ایده های دیگران، چه بسا هستند کسانی که سال های سال با ایده و خلاقیت خود محصولاتی را طراحی و به تولید رسانده اند.
ولی در اثر غفلت و یا حتی جهل به قانون آن را به ثبت نرسانده اند و به همین خاطر افراد سود جو به راحتی از ایده و محصولات آنان استفاده کرده و حال یک عمر تلاش و زحمت وی را به نام خود تمام کرده اند.
ثبت برند جلوی این سوء استفاده را برای افراد سود جوی متقلب می گیرد.
حال با توضیحات فوق الذکر چند نمونه دیگر از مزایای ثبت علامت را بیان می نماییم:
این امکان را به مشتریان می دهند که بتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص بدهند.
یکی از ابزارهای تبلیغاتی داشتن یک برند معتبر می باشد.
با ثبت برند خود می توان اجازه استفاده آن را به اشخاص ثالث داد و حتی می تواند منبع درآمد مستقیم برای صاحب علامت باشد
برای اخذ استاندارد ملی ایران نیاز به ثبت علامت تجاری دارید..

دلایل ثبت برند

دلایل ثبت برند به شرح زیر می باشد:
تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
شرکت ها را قادر می کند محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیاز ها می باشند.
جزء ضروری موافقت نامه های اعطاء نمایندگی هستند.
ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند.
شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
ممکن است برای دریافت وام مفید باشد
جهت اخذ استاندارد محصولات غذایی وبسته بندی شده یا محصولات دیگر نیاز به ثبت علامت تجاری دارید..

دسته بندی های برند

برند و لوگو را می توان از لحاظ ماهیت آن تقسیم بندی نمود. این دسته بندی لزوماً شامل یک دسته نمی شود و ممکن است یک برند شامل یک یا چند دسته به صورت همزمان باشد پس می توان دسته بندی را به شکل زیر ارائه نمود:
برند و لوگو محصول محور باشد. مانند شرکت های دارای محصول و کالا قابل عرضه.
برند و لوگو خدمات محور باشد. مانند مدارس و موسسه های آموزشی.
برند و لوگو شخص محور باشد. مانند ورزشکارانی که می خواهند تحت نام خود مجموعه ای راه اندازی کنند.برند و لوگو شرکت باشد. مانند شرکتی که نام خود را ثبت می کند تا شخصی نتواند از نام شرکت سوء استفاده کند.
برند و لوگو منطقه جغرافیایی باشد. مانند خیلی از مناطق ثبت شده و یا یک شهر خاص که محصولات مخصوص به خود را دارا هستند.
برند و لوگو عمومی باشد مانند مراسم های حکومتی.
برند و لوگو فرهنگی باشد. مانند مراسم های فرهنگی یک کشور.
برند و لوگو مذهبی باشد. مانند یک مسجد و یا کلیسا با نام خاص خود.
برند از لحاظ دسته بندی به ۳ دسته تقسیم می شود:
برند های غیر قابل ثبت
برند های قابل ثبت
ثبت برند های اجباری

چگونه برند ثبت کنیم؟

بعد از این مهم می بایست اظهارنامه ای را ثبت و ضمائم آن را بارگذاری کرد و جهت بررسی٬ آن را برای اداره مالکیت معنوی ارسال نمود تا کارشناسان نظر خود را در مورد اظهارنامه شما بیان کنند.توجه داشته باشیم که شرکت گویا ثبت با تجربه ای که دارد قابلیت استعلام برند مد نظر شما را قبل از ارسال اظهارنامه را دارد. پس پیشنهاد می کنیم قبل از هرگونه تصمیم گیری با مشاوران ما صحبت کنید تا در زمان و هزینه شما صرفه جویی شود.

استعلام صحیح ثبت برند

بعد از به ثبت رساندن یک شخصیت حقوقی و حتی شخص حقیقی، صاحبان شرکت ها یا اشخاص برای برخورداری از یک سری مزایا مانند اخذ نمایندگی و یا استفاده از تسهیلات بانکی و همینطور معرفی محصولات خود نیاز دارند تا برندی را برای محصولات خود انتخاب کرده و آن را به ثبت برسانند.
جهت برگزیدن و ثبت برند نیاز به شرایط خاصی می باشد. بر اساس قانون ثبت علامت و اختراعات، برند باید نوآورانه، ابتکاری بوده و سبب گمراهی عموم نشود.
مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی یا افراد به شرح زیر می باشد:
مدارک هویتی متقاضی ثبت برند و لوگو که شامل شناسنامه و کارت ملی یا کارت هوشمند می باشدو همچنین حساب ثنا که درصورتی که متقاضی غیرایرانی باشد پاسپورت و کدفراگیر اخذ شده الزامی می باشد.
متقاضی می بایست دارای یک کد پستی معتبرو یک خط موبایل به نام خودش باشد که قابلیت استعلام داشته باشد.
درصورتی که متقاضی برای اولین مرتبه جهت ثبت برند و لوگو اقدام کند اقرارنامه ای که موسسه تحویل متقاضی داده شده است را در دفتر اسناد رسمی تائید و جهت دریافت شناسه یکتا و رمز تصدیق و تاریخ اخذ اقدام نماید.
مجوزی دال بر فعالیت در زمینه ثبت برند و لوگو به نام متقاضی. در صورت فارسی بودن برند جواز کسب, جواز تاسیس با بیشرفت فیزیکی بالای 30درصد, پروانه بهره برداری یا هر مجوز معتبر دیگر و در صورت لاتین بودن داشتن کارت بازرگانی.
درصورتی که برند به همراه لوگو ثبت گردد می بایست لوگو برند در ابعاد ۱۰ در ۱۰ فایل که قابلیت تغییر را داشته باشد به شرکت گویا ثبت تحویل داده شود.
توصیف مختصر در مورد لوگو طراحی شده و اعلام طیف رنگ های به کار رفته در لوگو توسط متقاضی.
درصورتی که تمایل به تکمیل پرونده توسط وکیل امور برند باشد امضاء وکالتنامه وکیل توسط متقاضی.

مدت اعتبار برند

مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌ های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌.
یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می شود که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند می باشد

شرایط ثبت برند

برندهایی که مجوز ثبت برای آنها صادر نمی شود غالبا یکی از ایرادات مذکور در ذیل را در بر دارند:
برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده است همچون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
برندهایی که پیش از این ثبت شده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه می شود)
برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟

قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:
ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص جهت اخذ سیب سلامت واستاندارد ملی ایران
نوشیدنی ها و آب های گازدار

هزینه ثبت برند

موضوع دیگری که در رابطه با هزینه ثبت برند باید به آن توجه کنید این است که نوع شرکت هم تاثیر به سزایی بر روی هزینه ها دارد. به عنوان مثال هزینه ثبت برند برای شرکت های سهامی عام، شرکت های سهامی خاص و شرکت های مسئولیت محدود تفاوت هایی دارد که البته این هزینه برای شرکت های سهامی عام بیش از دیگر شرکت ها می باشد، لازم به ذکر است که این موضوع برای برندهای حقوقی کاربرد دارد و هزینه ثبت برند برای شخص حقیقی متفاوت خواهد بود.

طبقات ثبت برند

بدون شک اگر در وادی ثبت علامت تجاری و مسائل مربوط به آن وارد شده باشید بسیار دیده اید که گفته می شود برند پیشنهادی باید در طبقه خاص خود منحصر به فرد باشد. اما منظور از این طبقه و طبقه بندی در ثبت برند چیست؟
منظور از طبقه بندی در ثبت برند و علائم تجاری این است که محصولات و کالاها یا خدمات مختلف در طبقه های خاصی قرار می گیرند و ثبت برند مشابه در آن طبقه است که غیرمجاز می شود.
به عنوان مثال:
طبقه اول شامل مواد شیمیایی صنعتی، آزمایشگاهی و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در عکاسی، کشاورزی، نگهدارنده های غذایی، چسب های صنعتی، رزین های مصنوعی، مواد مورد استفاده در لحیم کاری و آبکاری، ترکیبات دباغی، مواد اطفای حریق و … است.
وقتی یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی صنعتی برند خاصی را به نام خود به ثبت می رساند دیگر هیچ شرکتی فعال در زمینه موارد مذکور در طبقه اول مجاز به ثبت برند مشابه به آن نیست.
طبقه دوم شامل رنگ ها، لاک ها، روغن ها، مواد ضد زنگ، صمغ های طبیعی، چاپگرها، مواد تثبیت کننده رنگ، ورق های نقاشی و … است
طبقه سوم بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی را شامل می شود.
طبقه بندی خدمات نیز در دسته بندی های مختلف خدماتی چون خدمات ساختمانی، تعمیرات و نصابی را از خدمات بیمه و امور مالی و پولی مجزا ساخته است. این یک نمونه از طبقه بندی در انواع خدمات می باشد که به عنوان مثال برای درک مطلب بیشتر آورده شده است.
در قانون تجارت کشور طبقه بندی علامت تجاری در 45 طبقه صورت گرفته است که طبقات 1 تا 34 مخصوص محصولات و کالاها و طبقات 35 تا 45 طبقات مخصوص خدمات هستند. برای اطلاع از جزئیات طبقه بندی های مختلف می توانید به منابع مربوطه مراجعه و یا با کارشناسان ما در موسسه ثبت شرکت کاج تماس حاصل نمایید.
لازم به ذکر است که برخی افراد در مراجعه به منابع مربوط به طبقه بندی کالاها و خدمات نمی توانند صنف مورد نظر خود را بیابند؛ به یاد داشته باشید که هر یک از مواردی که در طبقه خاصی قرار می گیرند خود دارای زیر شاخه هایی هستند که ممکن است فعالیت مورد نظر شما در زیر مجموعه وجود داشته باشد.

مالکیت همزمان یک برند

گاهی ممکن است مالک یک برند دو یا چند شخص باشد اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی. در این صورت لازم است مالکیت برند به صورت درصدی بیان شود که هریک از افراد حقیقی یا حقوقی مدعی مالکیت برند، چه مقدار در آن سهم دارند.
گویا ثبت
ما در این متن سعی کردیم هر آنچه که لازم است در رابطه با ثبت علامت تجاری بدانید را به صورت کلی در اختیار شما قرار دهیم تا با یافتن پاسخ سوالاتی که در ذهن دارید اقدام به عملیات ثبت برند نمایید.
اگر به دنبال سایت ثبت برند، مراحل ثبت و طبقه بندی برند و … هستید برای بهره مندی از مشاوره های کارشناسان ما درموسسه گویا ثبت استفاده کنید.
در صورت واگذاری انجام عملیات ثبت برند به ما، این اطمینان به شما داده می شود که موسسه گویا ثبت پروسه ثبت برند را به صورت تخصصی انجام و در سریع ترین زمان ممکن با موفقیت به اتمام خواهد رسانید.
این مرکز یکی تخصصی ترین مراکز فعال در زمینه ثبت علائم تجاری و سایر خدمات اداری کسب و کار در کشور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *