logo_header1
086-33662620

دسترسی سریع

اخذ رتبه پیمانکاری

رتبه بندی پیمانکاری

رتبه بندی پیمانکاران پنج درجه دارد که شرکتهای پیمانکاری با نظر به ویژگی ها، توانایی ها و سوابق و امتیازات دیگرشان میتوانند موفق به اخذ رتبه از5تا1 به ترتیب شوند.

اخذ گرید

راهنمای اخذ گرید و رتبه بندی پیمانکاران طبق قانون سازمان معاونت فنی وعمران استانداری شرکت ها به دو دسته مشاور و پیمانکار تقسیم می شوند و برای شرکتهای پیمانکاری رتبه یا گرید ۱و۲و۳و۴و۵ را تعریف نمود که به ترتیب ۱ بالاترین رتبه و ۵ پایین ترین رتبه می باشد.

این رتبه برای شرکت های مشاور در سه سطح۱و۲و۳ تعریف شده است که همانند شرایط بالا ۱ بالاترین رتبه و ۳ پایین ترین رتبه می باشد.

نکته مهم

مهمترین آیتم برای اخذ گرید در شرکتهای پیمان کار تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در اعضای هیئت مدیره می باشد اما در شرکتهای مشاور این امر علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی به کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری موجود در مجموعه نیز وابسته می باشد.

فواید رتبه بندی

1-هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد. به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند.
2- سرمایه گذار با آگاهی از رتبه بندی شرکت ها و توان فنی و مالی آنها می تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری اخذ نماید.
3-شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی می بایست دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری باشند.

4-رتبه بندی و اخذ گرید شرکت ها در صنایع گوناگون می تواند نمای کلی از وضعیت شرکت های مختلف نسبت به هم و نقاط ضعف و قوت آنها باشد.

برای شرکت های پیمانکاری ،رتبه بندی شرکتها در ۱۱ رشته معرفی شده و در پایه های ۱و۲و۳و۴و۵ تعریف می شود .

پیمانکاران بر حسب توان یا پایه برای اخذ گرید رتبه بندی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

نوع اول : پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صددرصد ( ۱۰۰ %) سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد

نوع دوم : پیمانکارانی که صددرصد( ۱۰۰ %) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداری ها، موسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی و عام المنفعه باشد.شرکت های دولتی که با اجازۀ قانون تشکیل می شوند، نوع دو محسوب می شوند.

نوع سوم: گروه های مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می شوند.شرکت هایی که صددرصد( ۱۰۰ %) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول باشد، نوع یک محسوب می شوند.سایر اشخاص حقوقی عمومی (نظیر دولت، سازمان های دولتی، شهرداری ها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و …) از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.

پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه(از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت)به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • پیمانکاران پایه یک
  • پیمانکاران پایه دو
  • پیمانکاران پایه سه
  • پیمانکاران پایه چهار
  • پیمانکاران پایه پنج

تعیین امتیاز برای رتبه بندی پیمانکاری

 

1- شاخصه نظام تضمین کیفیت برای اخذ گرید

طبق آیین نامه ارزشیابی یا ارزیابی پیمانکاران حداکثر امتیاز آن ۲۰ خواهد بود

مواردی چون تشویق از سوی کارفرمایان مانند دریافت تقدیرنامه ،رضایتنامه یا تشویقی هرکدام یک امتیاز دارد و حداکثر امتیازی که در این بخش میتواند به آن اختصاص دارده شود ۱۰ امتیاز است.

یکی از موارد مهم در کسب امتیاز که حداکثر امتیازهای آن نیز ۲۰ امتیاز خواهد بود داشتن گواهینامه هایی مانند ایزو . . .خواهد بود که هر گواهینامه بین ۳ تا ۸ امتیاط به آن تعلق می گیرد.

پیمانکاران عزیز باید بدانند که داشتن ساختار ی مناسب در حوزه ضمانت کیفیت اهمیت خیلی بالایی دارد که امتیاز آن نیز ۱۰ تا خواهد بود ،این تشکیلات شامل مواردی مانند کنترل کیفیت مصالح یا بخض های کنترل پروژه می باشند.

2- شاخصه توان مالی پیمانکاران برای اخذ گرید

به احتمال زیاد پیمانکاران به اهمیت گردش مالی خود در کسب امتیاز آگاه هستند و می دانند که گردش مالی سالانه انها چه تاثیری را در کسب امتیاز رتبه بندی بر کار آنها خواهد داشت،براساس این شاخصه امتیاز ۱۰۰ به پیمانکارانی تعلق میگیرد که بیشتری گردش مالی را داشته اند و به تناسب گردش مالی بقیه پیمانکاران نیز امتیازاتی را دریافت می کنند اما حداکثر امتیازی که تعلق می گیرد ۱۰۰ می باشد.

3- شاخصه مربوط به توانمندی مدیریتی و تجربه آنها

هر کار یا تجربه مدیریتی که در پنج سال گذشته پیمانکاران انجام شده است شامل دریافت امتیاز می شود که هر کار که معمولا همه کارها در رشته مورد نظر شامل آن می شوند در نهایت ۲ امتیاز برای پیمانکاران خواهد داشت.

همه کارهای پنج سال گذشته پیمانکاران که در رشته مورد نظر آنها نباشد هم شامل امتیاز برای آنها می شود اما نه به اندازه مورد بالا و چون این رشته بجز رشته مورد نظر می باشد شامل نهایت ۱ امتیاز می شود.

باز هم در این بخش ساختار سازمانی مورد توجه قرار گرفته و هر پیمانکاری که دارای گستردگی بیشتر در دو بخش طرح و اجرا را داشته باشد شامل حداکثر ۱۰ امتیاز خواهد شد.
تعداد کارهای پیمانکار شامل امتیاز میباشد که کارهای طرح و ساخت در ۵ سال گذشته شامل امتیاز می شوند که هر کدام از کارهای آنها دارای ۴ امتیاز می باشد.
شاید برخی به فکرشان هم نرسد اما شرکت در مناقصات اهمیت بسزایی در کسب امتیاز دارد که با داشتن این سابقه می توانند ۱۰ امتیاز کسب نمایند.
پیمانکاران علاوه بر توجه و تمرکز بر روی کسب امتیازهای مثبت باید به مواردی که سبب می شود آنها شامل جریمه و امتیاز منفی شوند هم باشند چون مواردی چون تاخیر در اجرای پروژه برای آنها امتیاز منفی خواهد داشت که به ازای هر پروژه ۴ امتیاز از آنها کسر خواهد شد که این عدد بستگی به میزان بزرگی پروژه دارد، پس علاوه بر توجه به کسب امتیازات مثبت می بایست حواسشان به از دست دادن امتیازاتشان هم باشد که امتیازاتی را که با هزینه و تجربه به دست اورده اند به راحتی از دست ندهند.

4- شاخصه توجه به تجربه کارکنان پر اهمیت و مهم برای اخذ گرید پیمانکاری

معمولا از نظر کارشناسان افرادی که به عنوان نماینده پیمانکاری معرفی میشود نشانه توان و تجربه پیمانکاری می باشد پس باید بدانیم که چه افرادی را و با چه تحصیلات و تخصصی به عنوان افراد مهم معرفی می کنیم در صورتی که این افراد سابقه ۵ ساله خوب و قابل توجهی را داشته باشند می تواند برای شما ۵ امتیاز مثبت کسب نماید و این شاخصه تا ۵ نفر از کارکنان مورد توجه قرار می گیرد پس در این بخش با داشتن شرایط مناسب تا حداکثر ۲۵ امتیاز می توان کسب نمود.

 

5- شاخصه خلاقیت پیمانکاران در انجام کارها برای اخذ گرید پیمانکاری

پیمانکاران اگر در سابقه خود ارائه مقالات خوبی را در زمینه تخصصی و فنی خود داشته باشند که این مقالات در مجلات معتبر و یا همایشها و گردهمایی های تخصص ارائه شده باشند می تواندد ۲۰ امتیاز دیگر نیز کسب کنند.
اختراعات و معرفی نوآوری های جدید که البته می بایست این موارد در دستگاهای ذیربط ثبت و تایید شده باشند، نیز می تواند ۲۰ امتیاز شیرین برای پیمانکاران کسب نماید.

پیمانکارانی که قصد دارن در میان این همه شرکت های پیمانکاری موفق باشند باید واحد تحقیق و توسعه را برای خود راه اندازی نمایند که البته جدا از پیشرفت شایان در کار انها می تواند ۱۰ امتیاز برای انها کسب نماید.

 

6- شاخصه امتیاز امکانات و تجهیزات پیمانکاران برای اخذ گرید

در این بخش منظور از کسب امتیاز مربوط به ماشین آلات ، همان امکانات و دارایی های سخت افزاری و فنی و حتی نرم افزاری پیمانکاران می باشد که به نسبت میزان دارایی پیمانکاران در این زمینه و میزان دستگاههای تخصصی مرتبط با رشته کاری آنها به آنها امتیازاتی داده می شود که این امتیاز براساس توانایی آنها در همان زمان و توسط کارشناسان تعیین می شود.

مراحل اخذ گرید و رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری

 

نحوه رتبه بندی شرکت ها یا اخذ گرید به صورت زیر انجام می شود:
رتبه بندی شرکت یا اخذ گرید در سامانه ساجات با توجه به مستندات اطلاعات وارد شده در سایت تشخیص داده شده و صلاحیت دوره بعد،از متقاضی دریافت و بررسی خواهد شد.
به موجب آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران ، معیارهایی برای تعیین صلاحیت تعیین گردیده است که کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی با توجه به این شاخص ها،امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را تعیین می نماید.چنانچه شرکت موفق به کسب حد نصاب امتیاز گردید و تعیین صلاحیت شد، گواهی رتبه صادر می گردد.

مدارک لازم جهت اخذ گرید و رتبه بندی ۵ پیمانکاری

 

1-مدارک اصلی شرکت شامل

الف) ثبتی شرکت سهامی خاص شامل: (اساسنامه،اظهارنامه،روزنامه ی رسمی،تاسیس و تغییرات)

ب)مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل : (اساسنامه،تقاضانامه،شرکت نامه،روزنامه رسمی،تاسیس و تغییرات)

2-ارائه کپی برابراصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت
3-کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آن ها
4-کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت
مهندس ویا مهندسینی که سوابق کاری ارائه می کنند باید مدارک ذیل را فراهم نمایند.

– نامه استعلام سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکت هایی که بیمه برایشان پرداخت نموده اند.
– گواهی کار مرتبط با رشته مورد درخواست با ذکر درخواست و ذکر تاریخ شروع و خاتمه از طرف شرکت و یا شرکت هایی که در گواهی بیمه اعلام شدند.
– سربرگ رسمی شرکت در سه نسخه
– کپی آخرین صورتجلسه مربوط به تغییر سهام وهیئت مدیره شرکت
– تکمیل فرم 600 سامانه ساجات در دفترخانه اسناد رسمی

 

چند نکته

داشتن کد اقتصادی برای شرکت های متقاضی الزامیست.

  • مدیر عامل شرکت بایستی یکی از افراد امتیاز آور برای اخذ رتبه باشد وحداقل دارای مدرک لیسانس باشد.
  • دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با میزان سابقه بیمه مرتبط از شرکتهای پیمانکار دارای گرید مشابه باشند .
  • یکی از اعضای هیئت مدیره باید دارای رشته تحصیلی زمینه نسبت به رتبه درخواستی با حداقل سه سال تمام سابقه اشتغال در همان رشته یا تخصص باشد به همراه گواهی بیمه تامین اجتماعی و گواهی اشتغال از محل فعالیت موصوف(شرکت ها به شرط رعایت موارد مذکور،می توانند بطور همزمان درخواست دریافت رتبه در دو پایه را داشته باشند)

مدارک عمومی لازم جهت رتبه بندی ۱ الی ۴ پیمانکاری

1-کپی برابر اصل شده ی مدارک شرکت که شامل
الف ) کپی برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل : اساسنامه – اظهارنامه – روز نامه رسمی – تاسیس و تغییرات – کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آنها

ب ) کپی برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل : اساسنامه – تقاضانامه – شرکت نامه – روزنامه رسمی – تاسیس و تغییرات – کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آنها

2- کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیاز آور شرکت که شامل
الف ) نامه استعلام سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکت هایی که بیمه برایشان پرداخت نموده اند.
ب ) گواهی کار مرتبط با رشته مورد در خواست با ذکر تاریخ شروع و خاتمه از طرف شرکت و یا شرکتهایی که در کواهی بیمه اعلام شدند.

3- تصاویر آخرین صورت وضعیت تایید شده و یا اصل تاییدیه کارکرد توسط دستگاههای اجرایی برای کارهای نیمه تمام و مفاصا حساب بیمه برای کارهای تمام شده.
4- کپی آخرین صورتجلسه مربوط به تغییر سهام
5- تصاویر کلیه موافقتنامه ها
6- تهیه ی سربرگ شرکت در سه نسخه
7- دو سوم اعضای هیات مدیره به همراه مدیر عامل می بایست دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند.
8- اظهار نامه مالیاتی شرکت مربوط به آخرین سال مالی قبل از تشکیل پرونده که به تایید و مهر سر ممیز مالیاتی مربوط رسیده باشد.