logo_header1
086-33662620

دسترسی سریع

پلمپ دفاتر تجاری

دفتر پلمپ

تمامی شرکت ها، موسسات، سازمان ها،تجار وهمه ی افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند بایستی کلیه نقل و انتقال ها و فعالیت های مالی خود را در محل مشخصی ثبت نمایند.

قانون برای این منظور دفاتر پلمپ را در نظر گرفته است. افراد موظف اند دفاتر پلمپ را از طریق ثبت نام در سامانه ثبت شرکتها وپرداخت هزینه دفاتر به صورت اینترنتی از طریق اداره ثبت شرکتها دریافت نمایند.

دفاترپلمپ به عنوان دفاتر قانونی و دفاتر تجاری هم شناخته می شوند. این دفاتر همان طور که گفتیم برای مشخص کردن فعالیت های مالی شما می باشد و تجار و شرکت ها اجبارا باید این دفاتر را پر نمایند. این دفاتر بر اساس کاربرد به صورت 50- 100 و 150 برگی ارائه می شوند.

تمامی شرکت ها باید کارکردشان را با تکمیل این دفاتر اعلام نمایند. در صورتی که این کار را انجام ندهید، شرکت علی الراس خواهد شد که هزینه های اضافی برایتان به بار می آورد. حتی در صورتی که شرکت شما فعالیتی ندارد باز هم برای مشخص کردن عملکرد مالی تان باید این دفاتر را تکمیل کنید. در این شرایط دفاتر به صورت خالی تحویل داده می شود.

دلیل این که به این دفاتر می گوییم دفاتر پلمپ، این است که تمامی صفحات ان ها در اداره مالیات و ثبت شرکت پلمپ می شود. اصطلاحی که به عنوان پلمپ یا به تعبیر دقیق‌تر پلمب رایج است به معنی مهر و شماره‌گذاری کردن دفاتر است. در واقع پس از ثبت درخواست پلمپ دفاتر، تمام صفحات شماره‌گذاری شده، مهر اداره ثبت شرکت‌ها و در صورتی که برای اشخاص حقوقی باشد، شماره ثبت شرکت یا موسسه در آن درج می‌شود.

شما می توانید برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی تکمیل دفاتر پلمپ با کارشناسان ما درمجموعه گویا ثبت در اراک وتهران تماس بگیرید.

چرا باید دفاتر پلمپ را ثبت کنیم؟

به دلیل اهمیت مساله صادرات و واردات شرکت‌های فعال در این حوزه و داشتن کارت بازرگانی باید حتما برای دفاتر پلمب اقدام کنید. برای ارائه اظهارنامه مالیاتی نیز باید دفاتر پلمب شوند. اگر شرکتی از این کار خودداری کند توسط دارایی جریمه خواهد شد.

بر اساس قانون، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی، معادل ۴۰درصد مالیات متعلق است. اگر دفاتر پلمب شده شرکت، به هر دلیلی توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمه‌‌ای معادل ۲۰درصد مالیات، در نظر گرفته خواهد شد و این رقم می‌تواند هر سال، تغییر کند. شرکت ها برای دریافت کد اقتصادی باید به پلمپ دفاتر خود اقدام کنند . نخستین اقدام شرکت ها و موسسات برای این که نشان دهند که کارشان برای اداره مالیات شفاف و واضح می باشد تحویل دفاتر قانونی می باشد . از جمله نتایج عدم پلمپ دفاتر و یا وجود نقص و مشکل در آن ‌ها می ‌توان به جریمه شدن از سوی اداره امور مالیاتی اشاره نمود.

مهلت پلمپ دفاتر

شما قبل از پایان سال مالی (اصولاً از اول فروردین تا پایان اسفند) باید اقدام به درخواست خود کنید. زمان تهیه دفاتر پلمب، پیش از ابتدای سال مالی است و تحریر آن در طی سال انجام می‌پذیرد. در نهایت در پایان سال مالی به همراه اظهارنامه مالیاتی تحویل حوزه مالیاتی می‌شود.

البته دقت داشته باشید که در مورد شرکت‌های تازه تاسیس سفارش دریافت دفاتر تا ۳۰ روز پس از ثبت امکان‌پذیر است، ولی از سال دوم به بعد برای هر سال مالی، باید قبل از شروع سال مالی جدید دفاتر را تهیه کنید.

 

انواع دفاتر قانونی

دفاتر قانونی به 2 نوع دفاتر رسمی و غیر رسمی تقسیم می گردند.

دفاتر رسمی

بر اساس قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران ، دو نوع دفتر قانونی رسمی وجود دارد که شامل موارد ذیل می باشند:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل

 

دفتر روزنامه چیست؟

یکی از مهمترین دفاتر قانونی ، دفتر روزنامه می باشد و هر سرمایه گذاری می بایست هر روز تمامی طلب ها ، بدهی ها ، مبادلات تجارتی و معاملات مربوط به اسناد تجارتی مانند خرید و فروش و ضمانت و ظهرنویسی را در آن درج کند.

همچنین باید تمامی واردات و صادرات تجاری و نیز هزینه هایی که بابت خرج ها و هزینه های شخصی خود برداشت می کند را نیز در آن درج کند.

انواع دفاتر روزنامه چیست؟

الف) دفتر روزنامه عمومی

در دفاتر روزنامه عمومی ، همه ی معاملات و عملیات های مالی سرمایه گذاران و شرکت‌ ها ثبت می شود.

ب) دفتر روزنامه اختصاصی

دفاتر روزنامه اختصاصی دفتری می باشد که به تفکیک نوع معامله ، استفاده می شود . برای مثال دفاتر روزنامه برای امور مالی خرید یا برای عملیات مالی فروش یا برای پرداخت های نقدی و یا برای دریافت های غیر نقدی ، چک و…

 

دفتر کل چیست؟

یکی از دفاتری که برای پلمپ دفاتر تجاری وجود دارد ، دفتر کل می باشد و این دفتر ، دفتری می باشد که همه ی عملیات مالی ثبت گردیده در دفتر روزنامه به آن منتقل می گردد . دفتر کل این قابلیت را دارا می باشد که بر اساس شیوه نگارش آن شما خواهید توانست صورت های مالی و مانده حسابتان را از آن بگیرید.

برای هر حساب به صورت جدا در دفتر کل یک صفحه وجود خواهد داشت و هر سرمایه گذاری می بایست تمامی معاملات خود را به هفتگی از دفتر روزنامه جمع آوری نماید و با تعیین اینکه مربوط به کدام نوع از معاملاتی می باشد که در طی هفته انجام داده است در صفحه ویژه آن ، در دفتر کل به صورت خلاصه درج کند.

 

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر ( ویژه افراد حقیقی )

– کپی کارت ملی وشناسنامه درخواست کننده
– کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت آن
-کپی کارت ملی وشناسنامه مدیر عامل
– حساب ثنا

-اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی که از سامانه دریافت نموده اید که اظهارنامه مربوطه می بایست به امضای یکی از مدیران شرکت رسیده باشد
-کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت
-اصل و یا تصویر مصدق وکالت ‌نامه و یا معرفی ‌نامه در مورد افراد حقوقی دولتی

 

 

مدارک لازم برای دریافت پلمپ دفاتر ( ویژه افراد حقوقی )

-کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی
-وکالتنامه و یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل و یا نماینده جهت پلمپ دفاتر معرفی شده باشند
-کپی کارت ملی وشناسنامه مدیر عامل و مهر شرکت
-کپی روزنامه تاسیس شرکت